Wij openen een kringloop-/ recyclewinkel in groep 6!

We starten dit schooljaar met de sociaal culturele praktijk: ‘Kringloop-/recyclewinkel’.

Wij gaan ons allereerst verdiepen in de spullen om ons heen. Welke spullen zijn er allemaal, wat zijn onze lievelingsspullen en welke spullen liggen te verstoffen en waarom?
Kopen we veel nieuwe spullen of ook tweedehands? Wat is eigenlijk beter? Hoe ziet het koopgedrag van mensen eruit? Wat gebeurt er eigenlijk met de spullen die je weggooit? Kunnen we de spullen die we niet meer nodig hebben een 2de leven geven? Bijvoorbeeld door het naar een kringloopwinkel of inzamelpunt te brengen of online te verkopen via Facebook, marktplaats etc.  Of  zouden we het kunnen recyclen en er iets anders bruikbaars van kunnen maken?
Waar komen onze spullen vandaan? Hoe worden spullen gemaakt? Hier komt het stukje lagelonenlanden en CAO bij kijken. Hoe kan je spullen weer verkopen? Denk hierbij aan het maken van reclame en het bepalen van de juiste prijs. Over al deze vragen zullen we gaan praten, lezen en schrijven.

We brengen in de eerste week een bezoekje aan kringloopwinkel Struun TX om te kijken hoe zij de kringloopwinkel opgezet hebben. Met deze informatie maken we een plan voor onze eigen winkel. Het doel is namelijk om onze eigen winkel te openen en ook daadwerkelijk spullen te gaan verkopen en/of ruilen op de braderie die we schoolbreed gaan organiseren voor de herfstvakantie.

Het nieuws zal veel betrokken worden bij dit thema. Denk aan artikelen over Struun TX, maar ook over koopgedrag, consumentengedrag, afval, duurzaamheid, recyclen, Greta Thunberg, prijzen, grondstoffen en afval.

Zoals u hierboven al leest komt het vak aardrijkskunde veelal aan bod, omdat we eerst naar Texel zelf gaan kijken, maar daarna ook naar Europa en de Wereld. Welke klimaatsveranderingen treden in Nederland en de wereld op? Hoe wordt het afval geregeld? Waar vinden we die grote afvalhopen met kleding bijvoorbeeld wat schrikbarend is? Welke landen maken het meeste van onze spullen en hoe zit het daar met de CAO? Op welke leeftijd mag je eigenlijk werken?

De link met geschiedenis maken we door te kijken naar afvalverwerking, het consumentengedrag vroeger en nu, maar ook naar het stukje reclame. Hoe werden spullen vroeger verkocht en hoe doen we dat nu?

Het stukje natuur en techniek komt naar voren, omdat we gaan kijken naar de grondstoffen, materialen en het klimaat. Uiteraard gaan we ook spullen recyclen.

Een rijk thema, waarin we weer ontzettend veel nieuwe informatie tot ons gaan nemen.

 

 

IMG_6932 IMG_6932
IMG_6931 IMG_6931