De start van de chocolaterie!

Wij houden van chocola en proeven/experimenteren er op los.

HELP! PANIEK! IK WEET NIET MEER WAT IK MOET DOEN!

Er is iets vreselijks voorgevallen in mijn chocoladefabriek, we kunnen niet meer verder, het is een ramp! Ik zal jullie vertellen wat er precies is gebeurt.

Ik zal mij eerst voorstellen: Ik ben Sjaak Wikkel en ik ben de directeur van de chocoladefabriek.

Op maandag begon de dag met een toegestuurde brief van Sjaak Wikkel. Hij heeft een groot probleem! Toen hij in de vakantie op Texel was, heeft de Texelse wind het geheime chocoladerecept laten wegwaaien. Oei, oei, oei, wat een paniek! De kinderen van groep 6 is gevraagd  om het recept van zijn wonderchocola te vinden en dit terug te sturen.

De kinderen hebben allereerst het meegestuurde zintuigenlab bekeken. Hier zaten wat laatste restjes chocolade in die Sjaak kon vinden in zijn fabriek. Ze hebben de verschillende zintuigen ingezet bij de restjes chocola: melk, puur en wit. Zo gingen ze proeven, ruiken, horen, voelen en de chocola bekijken. Wat kunnen we erover noteren en hoeveel punten geven we de chocolade? Uit de test kwam naar voren dat de meeste kinderen van groep 6 de melkchocolade het lekkerst vinden. De resultaten hiervan worden nog verder uitgewerkt in tabellen, want dat is één van de doelen die ze dit blok gaan leren.

Ook werd er snuffel gelezen en werden de onderzoeksvragen op de onderzoekswand genoteerd. We hebben al een boel vragen en gaan volgende week de onderzoeksvragen categoriseren, zodat we uiteen kunnen in onderzoeksgroepjes.

Op dinsdag kwam een tweede brief de klas binnen. Er zat niet alleen een brief in de envelop, maar ook zakje met iets bijzonders erin. In de zoektocht van Sjaak naar het recept had hij dit nog gevonden in de fabriek en dit zouden we vast kunnen gebruiken. Door filmpjes te bekijken en teksten te lezen kwamen we erachter dat dit nibs waren. Geroosterde cacaobonen, zonder schilletje. Pure chocolade dus. Uiteraard hebben we dit ook even geproefd. Dit viel niet heel goed in de smaak bij de kinderen.

We vinden chocolade in de supermarkt, maar hoe komt dat daar als chocoladereep; welke reis legt het zich af? Hiervoor moesten we allereerst op onderzoek uit naar de oorsprong van chocolade. Door middel van expert lezen hebben we veel informatie kunnen verwerven. Iedereen koos een tekst wat hem/haar interessant leek. Met de meegekregen leesvraag (waar en hoe is het begonnen) gingen ze de tekst lezen en belangrijke informatie onderstrepen. Met die onderstreepte woorden maakten ze weer mooie zinnen in eigen woorden op papier. Volgende week hopen we een tijdlijn van chocolade in kaart te kunnen brengen.

Vrijdag kregen we een artikel over chocoladeletters die in steeds meer verschillende smaken verschijnen. Voordat we het artikel konden lezen, konden we al aangeven welke smaken we kennen (groen). Tijdens het lezen kwamen we nog meer smaakjes tegen die we erbij konden schrijven (roze). Na het lezen gingen we uiteen in groepjes en mochten we chocolade met smaakjes proeven. Eerst mochten ze raden en vervolgens kwam de wikkel tevoorschijn en konden ze de rest van de tabel invullen. Zo ontstond er op vrijdag een mooi reeksje, want ook na het proeven kon de woordweb van smaakjes weer aangevuld worden (rood). Volgende week gaan we hier mee verder en gaan we nog beter kijken naar de wikkels van chocolade.

IMG_8363 IMG_8363
IMG_8366 IMG_8366
IMG_8364 IMG_8364
IMG_8367 IMG_8367
IMG_8358 IMG_8358
IMG_8357 IMG_8357
IMG_8356 IMG_8356
IMG_8355 IMG_8355
IMG_8353 IMG_8353
IMG_8350 IMG_8350
IMG_8348 IMG_8348
IMG_8346 IMG_8346
IMG_8344 IMG_8344
IMG_8343 IMG_8343
IMG_8342 IMG_8342
IMG_8341 IMG_8341
IMG_8340 IMG_8340
IMG_8338 IMG_8338
IMG_8337 IMG_8337
IMG_8194 IMG_8194
IMG_8193 IMG_8193
IMG_8191 IMG_8191
IMG_8189 IMG_8189
IMG_8188 IMG_8188