• Ontwikkelingsgericht onderwijs
  • Vreedzame school
  • IEP LVS
  • Feesten en vieringen
  • Vakanties en vrije dagen, schooltijden, verlof
  • Documenten en verslagen
    • Schoolgids (pdf)
    • Jaarverslag
    • Schoolondersteuningsprofiel
    • Onderwijs ontwikkelingen Texel
  • Protocollen
    • Klachtenregeling
    • Privacy
    • Protocol Social Media
    • Overstap binnen Texels onderwijs
  • Schoolmaatschappelijk werk
  • Boekentips
  • Ouderwerkgroep
  • MR
  • Kinderraad
  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Taalklas NT2
  • Team
  • Kennismaken teamleden
  • Kom eens langs!
  • Binnen kijken
  • Schoolgids
  • Waterval aan vragen
  • Nieuwsbrief
  • Vacatures
  • Contact

✅ De voordelen van ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)

1.🎈 Kinderen leren met plezier en betrokkenheid

OGO sluit aan bij wat kinderen écht bezighoudt. Dat zorgt voor motivatie, nieuwsgierigheid en actief leren.

2. 🌍 Leren gebeurt in betekenisvolle situaties

Kinderen leren lezen, schrijven en rekenen in herkenbare en levensechte contexten – zoals een winkel, ziekenhuis of restaurant.

3. 🤝 Veel aandacht voor sociale ontwikkeling

Samenwerken, communiceren en omgaan met elkaar zijn belangrijke onderdelen van het dagelijks leren.

4.🧩 Spel heeft een centrale plek

Spel is niet ‘pauze’, maar een krachtige manier van leren. Kinderen ontdekken, proberen uit en leren van elkaar.

5.🧠De ontwikkeling van het kind staat centraal

Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. De leerkracht kijkt goed naar wat een kind nodig heeft en stemt het aanbod daarop af.

6.👩‍🏫Leerkrachten begeleiden het leerproces actief

De leerkracht observeert, stelt vragen, daagt uit en ondersteunt – altijd gericht op de volgende stap in ontwikkeling.

7.📚 Taal, rekenen en wereldoriëntatie zijn geïntegreerd

Kinderen leren deze basisvaardigheden niet los van elkaar, maar binnen thema’s die rijk en samenhangend zijn.

8.🔍 Kinderen leren denken, onderzoeken en zelf keuzes maken

Ze worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en leren kritisch en creatief denken.

🌱 Ontwikkelingsgericht onderwijs helpt kinderen groeien – in hoofd, hart én handen.

📚Wat is het verschil tussen werken met thema’s en OGO?

Op onze school geloven we dat kinderen het meeste leren als ze zich betrokken voelen bij wat ze doen. Daarom werken we met thema’s die aansluiten bij hun belevingswereld, nieuwsgierigheid én ontwikkeling. Maar wat betekent dat nu precies? En wat is het verschil tussen ‘werken met thema’s’ en ‘ontwikkelingsgericht onderwijs’? We leggen het u graag uit.

Wanneer een school thematisch werkt, komen thema's aan bod aan de hand van methodes. De activiteiten die aan bod komen, staan vaak nog los van elkaar. Het themaonderwijs is leerkrachtgestuurd.

Wanneer een school ontwikkelingsgericht werkt, kunnen de thema's door de leerkracht zelf gekozen worden. Daarbij kijken we goed naar waar de kinderen mee bezig zijn, wat hen bezighoudt of waar ze nieuwsgierig naar zijn. Soms komt een thema vanzelf uit de groep: als een kind bijvoorbeeld een arm in het gips heeft, ontstaat er interesse in ziekenhuizen, dokters en het menselijk lichaam. Dat pakken we op!

🔍 OGO: Dieper dan alleen thema’s

Binnen ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) gaan we verder dan het aanbieden van leuke activiteiten. We verdiepen ons in hoe kinderen zich ontwikkelen: op sociaal gebied, in hun denken, hun taal, hun spel en hun nieuwsgierigheid. Daar stemmen we ons onderwijs op af.

🏡 Spelend leren met betekenis

We creëren een rijke speel- en leeromgeving, waarin kinderen de 'echte wereld' verkennen:
🩺 een dokterspraktijk in de huishoek
📖 een informatiehoek
✉️ een postplek om brieven te schrijven

Tijdens het spel leren kinderen rekenen, communiceren, plannen en vooral: samenwerken.

👩‍🏫 De rol van de leerkracht
Onze leerkrachten zijn niet alleen kennisoverdragers, maar ook begeleiders van het leerproces. Ze observeren, stellen vragen, verrijken het spel en zorgen voor verdieping. Ze helpen kinderen verder in hun denken, hun spel en hun manier van samenwerken. Zo zorgen we dat elk kind zich op zijn eigen manier én in zijn eigen tempo kan ontwikkelen.

🧭 Samengevat
📌 Thematisch onderwijs = activiteiten rond een onderwerp, vaak leerkrachtgestuurd.
📌 OGO = onderwijs dat vertrekt vanuit de ontwikkeling en behoeften van kinderen.

Bij OGO vragen we ons steeds af:
"Wat hebben deze kinderen nú nodig om verder te groeien?"

Daar stemmen we onze thema’s, activiteiten en aanpak op af. 🌟

📌 Wat is een sociaal culturele praktijk?

Een sociaal-culturele praktijk is een herkenbare situatie of activiteit uit het echte leven, waarin mensen samenwerken, communiceren, regels volgen, problemen oplossen en rollen vervullen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een winkel
  • een ziekenhuis
  • een bouwplaats
  • een restaurant
  • een postkantoor
  • een boerderij

Kinderen kennen zulke situaties vaak al van buiten school: ze zijn er geweest, hebben erover gehoord, of ze hebben er ideeën over. Deze praktijken vormen daarom een betekenisvolle en herkenbare context om in te leren.

🎯Waarom gebruiken we sociaal-culturele praktijken in OGO?

In ontwikkelingsgericht onderwijs willen we dat kinderen niet alleen kennis opdoen, maar dat ze ook leren deelnemen aan de wereld om hen heen. Door sociaal-culturele praktijken in de klas na te bootsen (via spel en onderzoek), kunnen kinderen:

  • verschillende rollen verkennen (bijv. dokter, patiënt, kassamedewerker, klant)
  • leren omgaan met regels en afspraken
  • oefenen met vaktaal
  • denken, rekenen, lezen en schrijven, plannen en samenwerken in een echte situatie.

🧩Kortom: ze leren dingen die ze écht nodig hebben in het leven, op een manier die logisch en aantrekkelijk is.

Een sociaal-culturele praktijk binnen OGO is dus meer dan een thema: het is een realistische leeromgeving waarin kinderen betekenisvol kunnen leren, spelen, onderzoeken en groeien. Ze worden spelenderwijs deelnemers aan de wereld om hen heen – en dat is precies wat we met ontwikkelingsgericht onderwijs willen bereiken.

🌍 Waarom dit belangrijk is:
Kennis verwerven is noodzakelijk om mee te kunnen doen aan de wereld van vandaag en morgen.
✨ De kinderen herkennen de praktijk ook buiten de school en passen toe wat ze geleerd hebben.

🎯Jullie werken niet met methodes, hoe is het verloop van een sociaal culturele praktijk?

Voordat de leerkracht een sociaal-culturele praktijk de klas inhaalt, bekijkt de leerkracht of er genoeg raakvlakken zijn met verschillende inhouden:
🌍 maatschappelijk/sociaal/religie
🎭 kunst/cultuur
📚 historisch
🌐 geografisch
🔬 natuurlijk/biologisch
💰 economisch
🏛️ politiek
🛠️ technisch

Als deze raakvlakken aanwezig zijn en de leerkracht de concrete wereld, actualiteit en ruimere wereld erbij kan betrekken, kan de sociaal-culturele praktijk de klas in!

📌 Flexibiliteit en inbreng van de leerlingen:
Een thema ligt niet van tevoren vast. Wel heeft de leerkracht een plan met raakvlakken en doelen.

De inbreng van leerlingen en leerkracht zorgt samen voor een eigen invulling van het thema. De keuzes van de leerlingen bepalen welke leerinhouden verder verdiept worden. 🌱 Op deze manier zijn de leerlingen intrinsiek gemotiveerd om deel te nemen aan de sociaal-culturele praktijk en in de rol te kruipen die erbij hoort. 🎭

Wat wel vast staat zijn de startactiviteiten, waarmee ervaringen, kennis en nieuwsgierigheid en verwondering ruimte krijgen (lees hieronder wat we verstaan onder startactiviteiten).

🔄 De onderzoekscirkel
Vanuit de startactiviteiten volgen we de onderzoekscirkel:

  1. 🔍 We verkennen de inhouden
    (Wat weet ik al? Wat wil ik weten?)
  2. 📝 Opzetten onderzoek
    (We maken een plan)
  3. 🔬 Uitvoeren onderzoek
    (Bronnenonderzoek, praktijkonderzoek, experimenteel onderzoek)
  4. 📊 Conclusie met schema’s en verslagen
  5. 🧠 Verdiepen/verbreden
    (Dit weten we nu, maar hoe zit het dan met…?)
  6. 🎤 Presenteren
    (Delen wat we te weten zijn gekomen)

Alles wat we onderzoeken hangen we weg op onze onderzoekswand in de klas. Zo wordt het proces wat we doormaken inzichtelijk voor de kinderen.

🎯Wat zijn startactiviteiten?

Met startactiviteiten wil de leerkracht met de hele groep goed kunnen oriënteren op het thema. Met startactiviteiten probeert de leerkracht bepaalde denkprocessen op gang te brengen en een gezamenlijke basis te creëren. Om deze processen op gang te brengen moeten de startactiviteiten aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Ze zijn uitdagend en activerend.
  • Ze roepen nieuwe vragen op.
  • Ze maken zichtbaar over welke kennis en vaardigheden de groep al beschikt.
  • Ze helpen onderling samenhang.
  • Ze belichten nieuwe perspectieven op de gekozen inhouden.
  • Ze zijn vakoverstijgend.
  • Kinderen gaan zich actief oriënteren op de nieuwe inhouden.
  • Kinderen oriënteren zich in wisselende groepjes.

🧰 Voorbeelden van startactiviteiten:

  • 🚲 Met voorwerpen
    (Bijv. een fiets met lekke band de klas inhalen)
  • 🖼️ Met illustraties
    (Bijv. een reparatiekaart of foto's)
  • 📚 Met teksten en boeken
    (Informatieve teksten over fietsen, folders, etc.)
  • 📺 Met een videofragment
    (Bijv. een YouTube-video over rubberproductie)
  • 🗣️ Een eigen ervaring delen
    (Bijv. vertellen over je fiets of een fietsvakantie)
  • 🧑‍🔧 De wereld in trekken
    (Bijv. bezoek van een expert of naar de fietsenwinkel)
  • 👃 Onderzoek met je zintuigen
    (Bijv. de fietspomp onderzoeken)
  • ⚖️ Een probleemstelling of kwestie oproepen
    (Bijv. “Moet iedereen een eigen fiets hebben of volstaat een leenfiets?”)

🔍 Waarom startactiviteiten belangrijk zijn:

Ze zorgen voor betrokkenheid, nieuwsgierigheid en een stevig fundament voor verdiepend leren. Kinderen worden actief deelnemer aan hun leerproces, direct vanaf het begin van het thema.

🌍 Wereldoriëntatie binnen ontwikkelingsgericht onderwijs - Kinderen ontdekken de wereld niet alleen uit een boekje!

Op onze school leren kinderen over de wereld om hen heen – over mensen, dieren, natuur, techniek, tijd en plaats. Dit noemen we wereldoriëntatie. In plaats van losse vakken of hoofdstukken uit een boek, integreert ontwikkelingsgericht onderwijs deze kennis op een natuurlijke manier in betekenisvolle thema’s.

🧭 Hoe werkt dat in de praktijk?

Binnen een thema of sociaal-culturele praktijk komen allerlei wereldoriënterende onderwerpen vanzelf aan bod. Kinderen onderzoeken, stellen vragen, zoeken antwoorden, bouwen, tekenen, meten en ontdekken hoe dingen werken of waarom iets gebeurt.

Bijvoorbeeld:

🔨 Sociaal culturele praktijk: De Bouwplaats

Kinderen leren over materialen, zwaartekracht, het bouwen van stevige constructies (techniek), beroepen op de bouw, en hoe een wijk is opgebouwd (aardrijkskunde).

🌳 Sociaal culturele praktijk: De boswachter

Ze ontdekken welke dieren er leven, hoe seizoenen werken (natuur), hoe mensen met de natuur omgaan (milieu), en waar bossen op de wereld voorkomen (aardrijkskunde).

🏺 Sociaal culturele praktijk: Hier woon ik

Kinderen vergelijken huizen van vroeger en nu (geschiedenis), ontdekken verschillen in woonculturen wereldwijd (aardrijkskunde) en leren over materialen en functies (techniek).

🔍 Kinderen leren onderzoeken

Een belangrijk onderdeel van OGO is dat kinderen leren onderzoeken:

  • Ze stellen zelf vragen: Hoe komt regen eigenlijk? Waarom kunnen vogels vliegen?
  • Ze zoeken informatie in boeken of op internet.
  • Ze maken presentaties, maquettes of informatieposters.
  • Ze voeren proefjes of kleine onderzoekjes uit.
  • Zo leren ze denken als onderzoekers, in plaats van alleen maar antwoorden onthouden.

👩‍🏫 De rol van de leerkracht

De leerkracht stimuleert het leren door:

  • vragen te stellen die kinderen aan het denken zetten,
  • bronnen en materialen aan te bieden,
  • en kinderen te begeleiden in hun zoektocht naar kennis.
  • De leerkracht zorgt ervoor dat de diepgang van wereldoriëntatie niet verloren gaat, maar juist rijker wordt door de betrokkenheid van de kinderen.

🎓 Samengevat

Wereldoriënterende vakken komen in ontwikkelingsgericht onderwijs aan bod op een manier die:

✅ aansluit bij de belevingswereld van kinderen

✅ geïntegreerd is binnen de sociaal - culturele praktijk

✅ aanzet tot onderzoek en zelf ontdekken

✅ kinderen voorbereidt op een wereld die steeds verandert

🌱 Leren over de wereld gebeurt niet in vakjes, maar in verbinding. Zo groeit niet alleen de kennis van kinderen, maar ook hun nieuwsgierigheid en betrokkenheid.

 

 

📖 Hoe leren kinderen lezen zonder leesmethode?

Lezen leren binnen ontwikkelingsgericht onderwijs

Op onze school leren kinderen lezen niet via een standaardmethode met werkboekjes, maar op een manier die betekenisvol, rijk en betrokken is. We maken gebruik van wat hen bezighoudt, wat zij willen weten, ontdekken en vertellen. En dat werkt!

🌍 Leren lezen in de echte wereld

In ontwikkelingsgericht onderwijs leren kinderen lezen in contexten die echt en herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld in een sociaal-culturele praktijk, zoals een ziekenhuis, winkel of restaurant.

Voorbeelden:

  • Ze lezen briefjes, posters, menukaarten, etiketten of boodschappenlijstjes
  • Ze schrijven zelf recepten, afsprakenkaartjes, berichten of bordjes
  • Ze ontdekken dat lezen zinvol is, omdat ze het nodig hebben om te spelen of te communiceren

Lezen is dus geen losstaande oefening, maar onderdeel van hun dagelijkse activiteiten.

🗣️ Spel en taal gaan hand in hand

Spel is een krachtige leerbron. Als kinderen doktertje spelen, willen ze weten wat er op een recept staat. In een winkel moeten ze kunnen lezen wat iets kost. In het spel ontstaan vanzelf vragen:

"Wat staat daar?" of "Hoe schrijf ik dat?"

De leerkracht begeleidt dit spel en zet het lezen doelgericht in, zonder het af te breken. Zo ontstaat leren vanuit nieuwsgierigheid en motivatie.

🧠 Signaalwoorden als opstapjes

We maken gebruik van signaalwoorden: dit zijn woorden die vaak terugkomen en veel betekenen binnen het spel of thema. Denk aan:

open, dicht, recept, koorts, menu, stop, betaald, afspraak

Kinderen herkennen deze woorden steeds vaker in de klas. Ze zien ze op kaarten, borden of schermen, horen ze in gesprekken, gebruiken ze in spel of schrijven ze zelf na.

Zo leren ze lezen en begrijpen in samenhang, en niet alleen als losse letters of klanken.

📚 Verschillende soorten teksten

Kinderen komen in aanraking met allerlei soorten teksten:

  • Verhalen en prentenboeken
  • Informatieve teksten (over dieren, landen, het menselijk lichaam…)
  • Brieven, e-mails, recepten, folders
  • Eigen teksten, zoals dagboekjes of observaties

Deze variatie stimuleert niet alleen het technisch lezen, maar ook begrijpend lezen, woordenschat en tekstbegrip.

❤️ Hoge betrokkenheid = diepe ontwikkeling

Wat deze aanpak zo krachtig maakt, is dat kinderen zelf willen lezen. Ze zijn nieuwsgierig, gemotiveerd en voelen zich serieus genomen. Lezen is geen ‘moetje’, maar een vaardigheid die hen helpt in hun spel, hun vragen en hun ontdekkingen.

🎓 Samengevat

Kinderen leren lezen binnen OGO op een natuurlijke, betekenisvolle manier:

✅ via spel, in echte situaties

✅ met veel verschillende soorten teksten

✅ door gebruik van herkenbare signaalwoorden

✅ met hoge betrokkenheid en motivatie

✅ in een omgeving waar lezen écht zin heeft

🌱 Leren lezen wordt geen lesje, maar een avontuur in de wereld van taal.

🌍Leren in verbinding met de echte wereld - Hoe wordt de echte wereld betrokken bij jullie type onderwijs?

De klas is geen eiland – de wereld doet mee!

In ontwikkelingsgericht onderwijs draait alles om betekenisvol leren. En wat is er nu betekenisvoller dan leren in en van de echte wereld?

Daarom halen we de wereld naar binnen, én gaan we er samen op uit.

🏪 Naar buiten: op ontdekking in de wereld

Wanneer we werken aan een thema of sociaal-culturele praktijk, zoeken we de echte wereld op. Bijvoorbeeld:

🥖 Bezoek aan de bakker: Hoe wordt brood gemaakt? Welke machines gebruiken ze? Wat is gist? Kinderen stellen vragen, kijken mee en proeven letterlijk hoe het werkt.

🚒 Langs bij de brandweer: Ze ontdekken wat het werk inhoudt, zien de uitrusting en leren over veiligheid.

🏗️ Kijken bij een bouwplaats of boerderij: Ze ervaren van dichtbij hoe iets ontstaat of groeit.

Deze ervaringen maken indruk, geven betekenis aan wat ze leren en roepen vaak nog méér nieuwsgierigheid op.

🧑‍🔧 Naar binnen: de wereld komt naar de klas

We nodigen ook regelmatig experts of ervaringsdeskundigen uit in de klas. Denk aan:

👨‍⚕️ een dokter of verpleegkundige bij het thema ‘ziekenhuis’

👩‍🍳 een ouder die kok is, in het thema ‘restaurant’

📦 een postbezorger bij het thema ‘postkantoor’

🧳 een opa of oma die vertelt over vroeger

Kinderen mogen vragen stellen, horen echte verhalen en zien materialen of instrumenten die normaal buiten hun bereik liggen.

🔄 Waarom is dit belangrijk?

Kinderen leren het beste als ze betrokken zijn en kunnen verbinden met wat ze kennen en ervaren.

Door échte mensen, plekken en beroepen te betrekken:

  • krijgen ze een rijker en realistischer beeld van de wereld
  • leren ze hoe dingen écht gaan – niet alleen vanuit boeken
  • durven ze vragen te stellen, kritisch te denken en nieuwsgierig te zijn
  • ontdekken ze waar hun interesses liggen

👩‍🏫 De rol van de leerkracht

De leerkracht bereidt deze activiteiten zorgvuldig voor. Ze helpt kinderen vooraf nadenken over wat ze willen weten, en laat hen achteraf reflecteren:

Wat heb je gezien? Wat vond je bijzonder? Wat zou je nog willen weten?

Zo wordt het geen ‘leuk uitje’, maar een waardevol leermoment dat écht bijdraagt aan hun ontwikkeling.

✨ Samengevat

Binnen het OGO onderwijs is leren niet alleen iets van binnen de klas.

We brengen de wereld naar binnen en gaan er zelf op uit – zodat kinderen leren in échte situaties, met échte mensen en échte vragen.

🌱 Want leren doe je niet alleen uit boeken – je leert door te kijken, te doen, te vragen, te ontdekken. In de wereld van nu.

🌍Hoe halen jullie de actualiteit de klas in?

In iedere sociaal culturele praktijk bekijken we wat daarvan leeft bij de kinderen en in de maatschappij. Middels de wekelijkse nieuwskring komt er een artikel de klas in, waarover wordt gesproken. Door aan te sluiten bij actuele onderwerpen ervaren de kinderen dat de school geen aparte wereld is. De gesprekken in de klas gaan over het ‘echte’ leven. De school helpt je de wereld beter te snappen en daaraan een bijdrage te leveren.

 

🔍Welke type onderzoek vinden er plaats in de sociaal culturele praktijk?

We hebben in iedere sociaal culturele praktijk drie typen onderzoeksactiviteiten die de kinderen uitvoeren.

📚Bij bronnenonderzoek zoeken de leerlingen naar antwoorden op hun vragen middels bronnen, zoals boeken, teksten, kranten, internet, foto’s en filmpjes te bekijken.

👥Bij praktijkonderzoek zoeken leerlingen naar antwoorden op hun vragen door iets of iemand in werkelijkheid te vragen of te observeren. Door bijvoorbeeld een expert te bevragen of door het doen van veldonderzoek en gerichte observaties.

🔬Bij experimenteel onderzoek zoeken leerlingen naar antwoorden door iets uit te proberen. Het uitvoeren van een experiment, het bouwen van een prototype of het werken met proefjes om dingen te vergelijken.

 

🎯Naar welke eindproducten werken jullie toe?

In elke sociaal culturele praktijk werken we toe naar een ander eindproduct. Zo komen de kinderen in aanraking met verschillende soorten eindactiviteiten en doelen die daarmee gepaard gaan. Soorten eindproducten zijn o.a.: opening winkel, museum, markt, smoothiebar. Het maken van een speurtocht, tv-programma, presentatie. Het maken van een boek, tijdschrift, folder.

🎓Hoe blijven jullie als leerkrachten geschoold binnen het Ontwikkelingsgericht Onderwijs?

De Activiteit (Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs) denkt samen met ons mee over het schooljaarplan en de ondersteuning die we als school en leerkrachten daarbij nodig hebben. Ieder jaar komt De Activiteit onze school in om ons extra te scholen d.m.v. input te leveren op een studiedag en groepsbezoeken te doen.

 

📅Vanaf welke leeftijd kan ik mijn kind aanmelden voor De Fontein?

Veel ouders wachten tot hun kind bijna 4 jaar is. Maar in principe kan je je kind al bij de geboorte inschrijven op school.

 

🥗Heeft de Fontein een continue rooster?

Ja de kinderen lunchen op school. Dit is op maandag, dinsdag en donderdag. Op woensdag en vrijdag hebben we een korte dag en lunchen ze thuis.

 

🤝Wij hebben geen geloof, kan mijn kind dan toch op de Fontein naar school?

Ja dat kan. Iedereen is welkom bij ons op school.

 

🏃‍♀️Hoeveel keer per week gymmen de kinderen op school?

De kinderen krijgen twee keer per week gym. Vanaf groep 3 wordt dit door een vakleerkracht gegeven in de sporthal. Bij de kleuters wordt gym gegeven door de eigen leerkracht in het speellokaal in de Skool.

 

🎶Krijgen de kinderen ook muziek?

Jazeker! Om de week krijgen alle groepen van een vakleerkracht muziek. De andere weken doet de leerkracht van de groep dit zelf. Muziek wordt in het speellokaal in de Skool gegeven. In groep 5 gaan de kinderen naar Artex, waar ze twee instrumenten leren bespelen.

 

🎭Krijgen de kinderen theaterles?

Ja, in groep 7 en 8 gaan de kinderen 1x per week naar Artex voor theaterles. In de andere groepen wordt er aandacht geschonken aan drama. Ieder schooljaar hebben we de musical van groep 8 en maandsluitingen van de andere groepen. Zo leren alle kinderen om op het podium te staan.

 

🎤Schenken jullie aandacht aan presenteren?

In de klas zijn we continu bezig met het presenteren van ons werk. Dit kan een presentatie over een onderzoek zijn dat ze hebben uitgevoerd, maar dit kan ook het voorlezen van een geschreven tekst zijn. Daarnaast wordt een thema afgesloten met bijvoorbeeld een rondleiding in de dierentuin of het museum of hebben ze de opening van een restaurant of een wereldmarkt waar ook het presenteren weer aan bod komt.

 

🍏Hanteren jullie een beleid ten aanzien van eten en drinken in de pauzes?

Ja, wij vinden het belangrijk dat kinderen leren om te gaan met gezond voedsel. We vragen u dan ook om hier rekening mee te houden en alleen gezond eten en drinken mee te geven.

 

♻️Schenken jullie aandacht aan het milieu?

Ja, wij leren de kinderen om het afval te scheiden. Wij scheiden papier, plastic, groen- en restafval. Ook zijn er thema's over dit onderwerp die wij draaien en die aandacht schenken aan de verduurzaming.

 

✏️Krijgen de kinderen huiswerk?

Vanaf groep 4 wordt er huiswerk ‘mee’ gegeven. We geven huiswerk mee, zodat de kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor het mee heen en terug te nemen van hun werk. Dit verschilt van het leren typen in groep 6, tot een muziekinstrument oefenen in groep 5, tot de tafels leren in groep 4 tot bijvoorbeeld iets wat belangrijk is voor in de sociaal culturele praktijk. Dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat ze de opdracht krijgen om iets mee te nemen voor in de sociaal culturele praktijk of om thuis de koelkast te inspecteren, te kijken hoe brandvriendelijk je huis is of hoeveel verschillende kriebelbeestjes er in je eigen tuin te vinden zijn.

 

💻Wat is het digitale beleid?

Informatie zoeken we in boeken, kranten en folders. De verwerking vindt in de midden-bovenbouw soms plaats op de Chromebook, bijvoorbeeld bij het maken van een werkstuk of het maken van een poster in Canva.

Het reken- en spellingonderwijs doen we nog op papier, omdat we het belangrijk vinden dat kinderen goed leren schrijven. Daarnaast maakt het werken in een schrift inzichtelijk hoe ze bijvoorbeeld een som uitrekenen.

 

❤️Hoe zorgen jullie voor een veilige omgeving?

We zorgen voor een veilige en vertrouwde omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen en zich veilig voelen. Iedereen is welkom!
We hebben regels, toezicht en een warm schoolklimaat om dat te waarborgen. We praten met elkaar en hanteren hierbij de methode ‘Vreedzame School’.

Basisschool De Fontein

De Skool
Emmalaan 47
1791 AT Den Burg Texel
T. 0222-313598

 

Volg ons ook op Social media


FacebookInstagram

Locatie


Snel naar


 

Zoeken


Nieuwsbrief ontvangen?


Copyright 2025 - Basisschool De Fontein
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals