• Ontwikkelingsgericht onderwijs
  • Vreedzame school
  • IEP LVS
  • Feesten en vieringen
  • Vakanties en vrije dagen, schooltijden, verlof
  • Documenten en verslagen
    • Schoolgids (pdf)
    • Jaarverslag
    • Schoolondersteuningsprofiel
    • Onderwijs ontwikkelingen Texel
  • Protocollen
    • Klachtenregeling
    • Privacy
    • Protocol Social Media
    • Overstap binnen Texels onderwijs
  • Schoolmaatschappelijk werk
  • Boekentips
  • Ouderwerkgroep
  • MR
  • Kinderraad
  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Taalklas NT2
  • Team
  • Kennismaken teamleden
  • Kom eens langs!
  • Binnen kijken
  • Schoolgids
  • Waterval aan vragen
  • Nieuwsbrief
  • Vacatures
  • Contact

IEP LVS

 

 

Wie wij zijn

Wij zijn IEP. IEP maakt een leerlingvolgsysteem voor het basisonderwijs. Dit doen wij met toetsen in groep 3 t/m 8 en observaties in groep 1 en 2. Wij geloven dat een kind meer is dan taal en rekenen. Daarom kijken we met de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen.

In groep 1 en 2 maken de kinderen geen toetsen. Daar observeren de leerkrachten de kinderen op de ontwikkeling van taal, rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren en motoriek. Ook hier kijken we dus naar hoofd, hart en handen.

Kinderen ontwikkelen zich iedere dag, en elk kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. Het IEP Leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: we vergelijken jouw kind niet met zijn klasgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van jouw kind! Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we leerlingen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen.

Wat is een leerlingvolgsysteem?
Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft jouw kind de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Daar geeft het IEP LVS inzicht in.

Niet te vergelijken

In tegenstelling tot andere leerlingvolgystemen kiest IEP ervoor om kinderen niet met elkaar te vergelijken. We richten ons op groei: het rapport laat heel duidelijk zien op welk vlak jouw kind iets heeft geleerd tijdens de afgelopen periode. Kinderen begrijpen de grafieken en leergroeimeters van IEP ook goed. Dat motiveert, zorgt dat ze meer betrokken zijn en het geeft vertrouwen.

Gericht werken aan leerdoelen
De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die we kunnen toetsen. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of jouw kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt het IEP LVS de school om jouw kind te geven wat het nodig heeft.

Een compleet beeld van je kind
Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of het omgaan met gevoelens. Daarom kijken we met het IEP LVS niet alleen naar taal en rekenen (hoofd), maar in groep 3 t/m 8 ook naar de sociaal- emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). In groep 1 en 2 kijken we naast taal en rekenen naar de sociaal emotionele ontwikkeling, leren leren en motoriek. Dat geeft een compleet beeld van je kind.

De talentenkaart

Bij IEP noemen we het rapport een Talentenkaart. De toetsresultaten zijn zo weergegeven dat kinderen heel goed begrijpen hoe ze gegroeid zijn, wat ze geleerd hebben en aan welke onderdelen ze nog moeten werken. Waarschijnlijk kan je kind het zelfs aan jou uitleggen! We gebruiken een grafiek en leergroeimeters voor de taal- en rekenresultaten. Handige spindiagrammen laten zien wat een kind zelf vindt van zijn leeraanpak, sociaal- emotionele ontwikkeling en creatief vermogen.

Wil je meer informatie over hoe je de IEP Talentenkaart van je kind kan lezen? Bekijk hier de verschillende leeswijzers: één voor groep 3-5 en één voor groep 6-8.

Informatie IEP Doorstroomtoets

Alle leerlingen van groep 8 zijn verplicht om een doorstroomtoets te maken. Mogelijk ben je nog bekend met de term eindtoets. Vanaf schooljaar 2023-2024 gaat de naam eindtoets verder onder doorstroomtoets.

Wat meet de IEP Doorstroomtoets?
De IEP Doorstroomtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat jouw kind beheerst én een advies voor het voortgezet onderwijs.

Bekijk hier de brochure voor meer informatie.

Afname IEP doorstroomtoets

Doordat de toets oploopt van makkelijk naar moeilijk, ervaart ieder kind een succesgevoel wat vertrouwen geeft om lekker verder te werken. Kinderen schrijven in de fris vormgegeven boekjes, wat de toets erg overzichtelijk maakt. Alles om te zorgen voor een zo prettig mogelijke toetservaring. Wij krijgen zelfs terug dat de toets helemaal niet als toets voelt!

De IEP Doorstroomtoets wordt op twee dagen afgenomen, elk op een ochtend van maximaal 2 uur. Voor kinderen met ondersteuningsbehoeften kan eventueel in overleg meer tijd uitgetrokken worden. Op beide dagdelen werken de kinderen aan taal- en rekenopgaven. Als een kind ziek is of door omstandigheden niet aanwezig is, kan de IEP Doorstroomtoets op een later moment gemaakt worden. Het inhaalmoment van de IEP Doorstroomtoets kan door de school zelf gepland worden op een ander tijdstip, mits dit binnen de officiële afnamedata valt. 

Bekijk hier de informatiebrief over de doorstroomtoets.

 

IEP leerlingvolgsysteem: informatie voor ouders

 

Iep | vergelijkend meten; niet doen!

De IEP-toetsen zijn gepland op:


Basisschool De Fontein

De Skool
Emmalaan 47
1791 AT Den Burg Texel
T. 0222-313598

 

Volg ons ook op Social media


FacebookInstagram

Locatie


Snel naar


 

Zoeken


Nieuwsbrief ontvangen?


Copyright 2025 - Basisschool De Fontein
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals