Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Op basisschool De Fontein werken wij volgens het onderwijsconcept ‘Ontwikkelingsgericht onderwijs’. Ontwikkelingsgericht onderwijs staat ervoor dat de inhouden en activiteiten van ons onderwijs, betekenisvol zijn voor de kinderen. Het sluit aan bij de wijze waarop kinderen leren en bij hun motieven en bedoelingen. Het helpt ieder kind, op zijn eigen niveau, zijn ontwikkelingsmogelijkheden uit te breiden en geeft kinderen een actief aandeel in hun eigen ontwikkeling. Binnen het ontwikkelingsgericht onderwijs kijken we naar de brede ontwikkeling. Dit betekent dat we niet alleen naar de cognitieve vakken kijken (denk aan rekenen en taal), maar naar het hele kind. Hiervoor maken we gebruik van de 3 B’s. Deze staan voor: ‘betekenisvol’, ‘bemiddelen’ (leerkrachten zoeken naar een aanbod dat interessant is voor de kinderen en zorgen ervoor dat het aanbod goed aansluit op de ontwikkeling van de kinderen) en ‘brede ontwikkeling’ (basiskenmerken, persoonsontwikkeling en kennis en vaardigheden worden in samenhang aangeboden). De 3 B’s worden aangeboden binnen thema’s. De thema’s gaan altijd uit van een sociaal - culturele praktijk. Dit betekent dat we de ‘echte wereld’ de school binnen halen. Binnen de sociaal - culturele praktijk wordt de echte wereld nagespeeld of doen we onderzoek naar deze echte wereld. In de onderbouw staat het spel hierbij centraal, in de bovenbouw onderzoek doen. Wanneer we spreken van sociaal - culturele praktijken, praten we over thema’s als: ‘de bakker’, ‘ het tuincentrum’, of ‘de dierentuin’. Hierbij is het voor de kinderen mogelijk om deze rollen en vaardigheden uit de echte wereld zich eigen te maken. Wanneer we praten over thema’s als: ‘de lente’, of ‘gezondheid’ is het veel moeilijker om de concrete, echte wereld de klas binnen te halen. Tijdens het thema zorgen we ervoor dat de doelen van het taalonderwijs (taal, lezen, begrijpend lezen), de doelen van de wereldoriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur&techniek) en de doelen van de creatieve vakken (beeldende vorming, muziek) in samenhang aan bod komen. We geven dus geen losse lessen, maar zorgen voor een beredeneerd aanbod, waarbij de vakken in samenhang binnen het thema worden aangeboden. Voor het rekenonderwijs en spelling maken we nog wel gebruik van een methode. We beginnen een thema altijd met startactiviteiten. We onderzoeken wat de kinderen al weten van het thema en wat ze nog te weten willen komen. We halen bijvoorbeeld voorwerpen de klas in (bijvoorbeeld verschillende soorten broden), we nodigen een expert uit (de bakker in de klas) of we gaan op bezoek bij de sociaal - culturele praktijk (een bezoek aan de bakkerij). Van daaruit maken de leerkrachten een plan om aan te sluiten met de doelen op de ontwikkeling van de kinderen. Gaandeweg werken de kinderen naar de afsluiting van hun thema toe: ze maken bijvoorbeeld een eigen bakkerij, waarbij ze zelfgebakken broodjes verkopen aan hun ouders. Wanneer het thema afgesloten is, werken we weer toe naar een nieuw thema. Op De Fontein werken we van vakantie tot vakantie aan thema’s.
| |||||
Doelencirkel ontwikkelingsgericht onderwijs onderbouw
| Doelencirkel ontwikkelingsgericht onderwijs bovenbouw
| 4-veldenmodel ontwikkelingsgericht onderwijs
| |||
Ken je onze andere verfrissende en heldere waarden al? |
Kunstroute de Fontein!
De eerste periode hebben we met de hele school aan dezelfde sociaal culturele praktijk gewerkt. Het museum en het atelier werd gevuld met kunstenaars waarover we kennis gingen vergaren en waarvan we kunst gingen maken.
De kunstroute was het uiteindelijke doel dat onder andere tot stand…